بله, بحث لزوم پوشش بانوان از مواردی است که باصراحت و روشنی در قرآن آمده است.
در دو موردمساله پوشش درقرآن مطرح شده : یکی درسوره ی نور,آیات30 و 31 و دیگری درسوره ی احزاب آیه ی 59.
البته براهمیت عفت وپاکدامنی وحفظ حرمت اجتماع ,به طرق مختلف و مکرر در قرآن تاکید است اما کیفیت پوشش بانوان در دو مورد به روشنی بیان شده است. مضمون آیات 30و31 سوره نور را به طور خلاصه برایتان می نویسم ولی می توانید به تفاسیر مراجعه کنید وبیشتر در مورد این آیات مطالعه کنید در این آیات این نکته هامطرح شده:
الف- تذکربه مردان درباب پرهیز از نگاه حرام و رعایت پاکدامنی
ب- تذکربه زنان درباب پرهیز ازنگاه حرام و رعایت پاکدامنی
ج- نهی زنان ازآشکار نمودن زینتها
د-پوشاندن گردن وسینه با روسری یا مقنعه
ه-ذکر موارد استثنا از حکم پوشش
و-پرهیز از خودنمایی و جلب توجه نامحرمان
از این نکات آنچه بیشترمربوط به بحث ماست نکات سوم وچهارم است برای همین به بررسی بیشتر این دو نکته می پردازیم .
نهی زنان از آشکار نمودن زینت
در بخشی از آیه می خوانیم :
ولایبدین زینتهن الاماظهرمنها
یعنی نباید زنان زینتهای خود را آشکارنمایند جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است
واژه زینت در لغت به معنی چیزی است که موجب آراستگی است.درکهن ترین متون لغوی می خوانیم که الزین نقیض الشین...الزین جامع لکل ما یتزین که زیبایی نقیض زشتی است... و زینت آنچه را به واسطه آن آراستگی برآید دربرگیرد.
پس درحقیقت زینت عبارت است ازنیکویی درهرچیزی ,خواه عرضی باشد یا ذاتی .
بنابراین زینت در زن هر چیزی است که در شمار زیبایی ها و آراستگی ها و نیکویی ها آید.
بنابراین می توانیم زینت ها را چنین تقسیم بندی کنیم:
1- زینت طبیعی: مانند موی سر
2- زینت مصنوعی: رنگ, مانند آنچه با لوازم آرایشی بر روی صورت انجام می شود.
لباس, مانند برخی روسری ها که رنگ و نقش جالب توجه و تحریک کننده دارد.
زیور, مانند النگو و گردنبند
اکنون که مفهوم زینت روشن شد باز هم آیه شریفه را مرور می کنیم . آنان نباید "زینت خود را آشکار سازند"
با توجه به مصادیق زینت و مثالهایی که زدم بروشنی از آیه شریفه استفاده می شود که خداوند اجازه نداده است زینت زن یعنی موی سر او آرایش صورت لباس مهیج و زیورآلات او برای نامحرمان آشکار باشد اما در ادامه ی آیه می فرماید "الا ما ظهر منها" جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است.
که این استثناء با توجه به نکاتی که در روایات ما و نیز تفاسیر بعضی از عالمان دینی آمده است شامل گردی صورت «مقداری که در وضو شسته می شود» و دست ها از مچ تا سر انگشتان می شود. این از زینت های طبیعی اما از زینت های مصنوعی هم چیزهایی نظیر حلقه ازدواج که هدف از داشتن آن اعلام تاهل و ازدواج است و به قصد جلب توجه نامحرمان نیست از قاعده ی پوشیدگی مستثنی شده پس غیر از این قسمت ها بقیه بدن و زینت ها را باید از نامحرمان پوشاند .
اما نکته بعدی یعنی:
پوشاندن گردن و سینه به وسیله روسری یا مقنعه
در ادامه آیه می خوانیم "ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن"
واژه ی خمر جمع خمار در اصل به معنی پوشش است ولی معمولا به چیزی گفته می شود که زنان با آن سر خود را می پوشانند روسری یا مقنعه .
جیوب جمع جیب است به معنی یقه ی پیراهن است که از آن به گریبان تعبیر می شود و گاه به قسمت بالای سینه به تناسب مجاورت با آن نیز اطلاق می شود.
زنان قبل از نزول آیه دامنه روسری خود را به شانه ها یا پشت سر می افکندند به طوری که گردن و کمی از سینه آنها نمایان می شد و خداوند با فرستادن این آیه دستور داد:
زنان روسری خود را تا گردن و هم آن قسمت از سینه که بیرون است پوشیده باشد.
نظرات شما عزیزان: